Nuffnang

Ahad, 6 Mac 2011

APAKAH ITU MAKSUD ENGINE TURBOCHARGER

Sebuah turbocharger , atau turbo , adalah sebuah kompresor gas digunakan untuk induksi paksa dari sebuah enjin pembakaran dalaman . Sebuah bentuk supercharger , turbocharger meningkatkan tekanan udara yang masuk mesin untuk membuat lebih banyak kuasa. turbocharger A mempunyai kompresor dihidupkan oleh turbin yang digerakkan oleh mesin sendiri gas buang daripada penggerak mekanik langsung. Hal ini membolehkan turbocharger untuk mencapai tahap kecekapan yang lebih dari kompresor yang lain terpaksa induksi yang lebih terdedah kepada kerugian parasit .
Awal pengilang turbocharger menyebut mereka sebagai "turbosuperchargers". supercharger adalah sebuah kompresor udara yang digunakan untuk induksi paksa enjin. Secara logik kemudian, menambah turbin untuk menukar supercharger akan menghasilkan "turbosupercharger". Namun, istilah akan disingkat menjadi "turbocharger". Ini sekarang menjadi sumber kebingungan, sebagai istilah "turbosupercharged" kadang-kadang digunakan untuk merujuk kepada enjin yang menggunakan kedua-dua-driven supercharger crankshaft dan turbocharger digerakkan oleh knalpot, sering disebut sebagai twincharging .
Penerbangan pengilang mesin seperti Teledyne Continental Motors masih menggunakan istilah turbosupercharged untuk merujuk charger turbo yang digunakan untuk meningkatkan tekanan manifold di atas 1 ATM. Turbocharger yang menjaga 1 ATM tekanan manifold ke ketinggian tertentu dianggap turbo-dinormalisasi. Walaupun ini merupakan turbocharger benar, mereka tidak harus bingung dengan beberapa mesin pesawat yang menggunakan mesin-driven supercharger aktual.
turbocharger adalah pam sentrifugal kecil yang digerakkan oleh tenaga dari gas knalpot dari mesin. Turbocharger terdiri daripada sebuah turbin dan kompresor pada aci bersama. Turbin mengubah tenaga kinetik dari mesin knalpot itu kelajuan dan tenaga yang berpotensi dari knalpot itu-dari-atmosfera tekanan yang lebih tinggi menjadi tenaga kinetik putaran, yang pada gilirannya digunakan untuk menggerakkan kompresor . Kompresor menarik di udara ambien dan pam ke dalam intake manifold pada tekanan yang meningkat, sehingga massa yang lebih besar dari udara yang masuk ke silinder pada setiap langkah isap.
Tujuan dari turbocharger adalah sama dengan sebuah supercharger , untuk memperbaiki sebuah mesin kecekapan volumetrik dengan memecahkan salah satu keterbatasan kardinal nya. Sebuah alami disedot enjin kereta sebahagian besar bergantung pada stroke piston ke bawah untuk mencipta daerah tekanan rendah dalam rangka untuk menarik udara ke dalam silinder melalui satu atau lebih injap intake. Tekanan di atmosfera tidak lebih dari 1 atm (sekitar 14,7 psi , atau 1 bar ), sehingga akhirnya akan batas perbezaan tekanan di injap intake dan dengan demikian jumlah aliran udara memasuki ruang pembakaran . Sejak turbocharger meningkatkan tekanan pada titik di mana udara memasuki silinder, massa yang lebih besar dari udara ( oksigen ) akan dipaksa sebagai tekanan meningkat manifold inlet. Kehadiran massa hawa tambahan di dalam silinder membolehkan untuk membuat letupan lebih besar jika lebih banyak bahan bakar diinjeksikan, meningkatkan daya dan torsi output dari mesin.
Untuk mengelakkan letupan dan kerosakan fizikal pada enjin tuan rumah, tekanan intake manifold tidak boleh terlalu tinggi, sehingga tekanan pada intake manifold dari mesin harus dikendalikan dengan beberapa cara. Sebuah Wastegate, yang kelebihan ventilasi gas buang sehingga akan memotong knalpot turbin adalah kawalan peranti umum meningkatkan paling.Sebuah aktuator, dihubungkan ke outlet kompresor melalui hos isyarat, dan biasanya dikawal melalui solenoid oleh kereta Engine Control Unit, memaksa wastegate untuk membuka sebagai meningkatkan tekanan naik. Penurunan dalam keputusan kelajuan turbin dalam melambatkan kompresor, dan dalam tekanan udara kurang intake manifold.
Modern Kumpulan N Rally mobil dipaksa oleh Peraturan untuk menggunakan sekatan 34mm di inlet kompresor, yang secara efektif menyekat meningkatkan maksimum (tekanan di atas atmosfera) bahawa kereta dapat mencapai di rpm tinggi. Menariknya, pada RPM rendah mereka dapat mencapai tekanan dorongan 22psi di atas (1.5bar).

0 ulasan:

Catat Ulasan