Nuffnang

Isnin, 18 Julai 2011

Kereta Termahal Di Dunia 2011




Sebut pasal kereta ni aku serender la..Tapi aku ada impian juga memiliki kereta sport buatan luar negara.. Tapi susah juga kalau kereta rendah..nanti mo beli ikan di pasar pun susah..sangkut sana sini..hehe..alasan tiada duit tu..korang check it out la kereta ni mana tau berkenan..

1. Bugatti Veyron $1,700,000 (RM6.5 juta)

Ini kereta luar biasa dibuat oleh Bugatti Automobiles SAS, dalam kumpulan Volkswagen. Bugatti Veyron menggunakan injin W16, yang terdiri daripada 16 silinder dan 8.0 liter kapasiti. Kereta ini boleh mencapai kelajuan tertinggi 407 km/jam dan akselerasi dari 0-96 km/jam hanya dalam waktu 2.5 detik.

Isnin, 4 Julai 2011

Harga Baru Dan Terkini Minyak Petrol RON97 16 June 2011 : RM 2.80 Seliter. Turun 10 Sen !


Menurut laporan Buletin Utama TV3 15 June 2011, harga baru @ terkini minyak petrol RON97 pada 16 June 2011 ialah RM 2.80 seliter. Harga sebelum ini ialah RM 2.90. Ini bermakna harga RON97 turun 10 Sen.

Walaubagaimanapun harga RON95 masih kekal pada paras RM1.90 seliter. Harga baru RON97 itu efektif tepat jam 12 tengah malam 16 June 2011.

Keputusan menurunkan harga RON97 mungkin disebabkan tekanan yang di terima kerajaan akibat kenaikan tarif elektik yang baru dilaksanakan dan kenaikan harga barangan terutamanya makanan yang semakin meningkat akhir-akhir ini...

Berita selanjutnya akan menyusul

kereta myvi baru dan terkini



Mari lihat gambar model kereta MYVI baru bagi keluaran 2011. Menjelang pelancaran rasmi Perodua Myvi generasi terbaru di Pusat Dagangan Dunia Putra pada 16 Jun ini yang dijadual akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) telah membuka tempahan untuk model itu mulai 4 Jun 2011. Myvi 2011 Tempahan Perodua Myvi 2011 dibuka mulai 4 Jun 2011, deposit RM400.00 sahaja .Deposit sebanyak RM400.00 diperlukan untuk membuat tempahan. Tempahan boleh dibuat di mana-mana 178 cawangan Perodua di seluruh negara mulai Sabtu ini.

Isnin, 25 April 2011

THE GREAT CHURPCHURP RACE IS ON!


We are gonna make this... LEGENDARY.

There is the F1 Race, and there will the THE GREAT ChurpChurp RACE! So great farm crops and poker chips might just have to wait.

Be on the edge and swerve through your way in The Great Churp Churp Race and be one of the racer without having to be in a hot racing suit all put into a small compartment for 2 hours and win iPad 2!

All you've gotta do for this race is:

Step One - Bring friends to Join the Race!
Step Two - Beat friends who's in the race! Come on, BFFs can wait!
Step Three - WIN iPad 2, BB Bold 3, iPod Touch and a pair of movie passes!

Quick, start your engines and speed your way to the finishing line! Remember, no long pit stops as you may just lose out!

Jumaat, 22 April 2011

MAKE YOUR LIFE 'SENANG' WITH MORE 'MENANG'.


Don't we all wish we have an easy breezy life where money grows on trees and we can afford everything?

We do have wishful thinking occasionally but this doesn't mean that wishes don't come true!

DiGi is here to grant us with a ‘senang senang menang’ contest & it's simple! All you need to do is to sign up, stay updated and stand a chance to win great prizes.

All you need is to send ON WIN to 2882. Do check out their website today.

Well, hello, iPad, GPS and Honda City... Wheee. Have fun sharing

Ahad, 17 April 2011

Semua Kenderaan Wajib Jalani Pemeriksaan Puspakom Mulai Jun 2011


Mulai Jun 2011, kerajaan akan menguatkuasakan Akta Sewa Beli 1967 (Pindaan) 2010 yang telah diluluskan, di mana setiap kenderaan bermotor terpakai, dibaikpulih dan diubahsuai diwajibkan menjalani pemeriksaan menyeluruh di Puspakom Sdn Bhd (Puspakom) bagi memastikan kenderaan berkenaan berkeadaan baik dan selamat.

Antara faktor utama penguatkuasaan itu ialah untuk mengelakkan pengguna terbeli kenderaan potong, mempunyai sejarah jenayah, kereta curi atau kereta diubahsuai tanpa kebenaran pihak berkuasa.Kita sedia maklum, bahawa banyak kes-kes orang ramai yang “terbeli” atau tertipu dengan kereta potong sikit waktu dulu.

Kami sebenarnya menyambut baik saranan ini, dan berharap pihak berwajip Puspakom akan lebih telus dalam membuat pemeriksaan.Sebelum ini, dah banyak kes beli kereta potong ni boleh “lepas”.Macamana boleh lepas, itu bukan urusan kami.Dan bagus juga akta ini dikuatkuasakan dimana, motorsikal juga wajib selepas ini menjalani pemeriksaan sebelum dijual kepada pemilik baru.Ini sedikit sebanyak dapat menjadi suatu “sekatan” dimana banyak kes-kes motor curi yang dijual semula.

Jadi, dengan lambakan kereta yang akan membuat pemeriksaan selepas ini, ianya sedikit sebanyak akan menambah keuntungan kepada pihak Puspakom sendiri.Apa yang sangat kami harapkan, jangan pula selepas ini, masih ada yang kes-kes kereta potong yang diluluskan Puspakom akan terjadi.Pastikan pekerja-pekerja yang diambil bekerja di Puspakom, mempunyai integriti.Jika tidak, sia-sia sahajalah akta ini dikuatkuasakan.

Apa pandangan anda mengenai akta baru pemeriksaan kenderaan ini?

Rabu, 6 April 2011

Pemandu berang kenaikan berlaku ketika sedang isi minyak kereta


WASHINGTON: Pejabat Sherif St John The Baptist Parish menerima panggilan paling pelik minggu ini apabila seorang pemandu meminta bantuan polis kerana pengusaha stesen minyak menaikkan harga ketika dia sedang mengisi minyak kenderaannya, lapor akhbar.
Panggilan itu pada Khamis lalu mengejutkan pegawai polis sekali gus dikelaskan dalam senarai baru, ‘aduan paling luar biasa’.Aduan yang pernah diterima sebelum ini termasuk tak tahan bunyi anjing menyalak dan ‘anak saya tak mahu pergi ke sekolah.’

Apapun, panggilan paling luar biasa itu mungkin menunjukkan perubahan corak aduan sejajar dengan perubahan era.

Pada 2 petang hari itu, panggilan kecemasan 911 Sherif menerima panggilan seorang pemandu yang ‘naik darah’ melihat harga minyak tiba-tiba naik ketika dia masih mengisi minyak.

Pemandu tidak dinamakan itu memberitahu, ketika dia mula mengisi minyak di stesen itu yang terletak di 901 East Airline Highway, harga di pam adalah AS$3.049 segelen.
Tetapi, ketika dia masih mengisi, harga itu naik kepada AS$3.189 menyebabkan pemandu terbabit bertikam lidah dengan atendan stesen dan kemudian menelefon polis kerana tidak puas hati dengan apa yang dijelaskan.

“Pemandu itu anggap perbuatan stesen berkenaan tidak adil. Selain itu, atendan stesen pula tidak memberi kerjasama menyebabkannya menelefon kami,” kata Kapten Dane Clement.

Bagaimanapun, tiada siapa ditahan dan laporan itu akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara dan dikategori sebagai ‘aduan sivil.’

Pengurus stesen, Sam Aljousi, berkata pemandu terbabit berhenti di stesen berkenaan ketika harga sedang diubah dan mahu harganya diturunkan.

“Semua orang sepatutnya menunggu (sehingga harga baru ditunjukkan). Jadi, tidak mungkin harga diturunkan. Lagipun, ia dilakukan komputer,” katanya lagi. – Agensi

Isnin, 28 Mac 2011

Kepada pemakai kereta Reput.oldskool....



Dasar automotif negara seolah-olah tidak menggalakkan kita pakai kereta lama & Reput@Oldskool. Tengoklah cabaran dan dugaan pemilik-pemilik kereta Reput lama. Dah la spare part susah, premium insurance pula naik berganda-ganda. Itu belum kira pelbagai kempen dan iklan untuk orang-ramai beli kereta baru... Maklumlah, kadar interest pinjaman yang rendah dengan tempoh bayaran yang panjang... Agak-agak dapatkah kita bertahan dengan kereta Reput kita...?

Aku baru selesai bikin seat bucket dekat kereta reput aku Truena82 aku..Wat tapak jerk td sepasang rm150..mengeluh jugak aku.tapi ape nk wat kereta reput aku Dah berumur 23 tahun kereta tu, tak banyak ragam, hutang pun takde.. Tapi tu la masalahnya, susah nak dapat spare parts.. Bila tanya kedai spare parts, "haiya itu kelantan,melaka,johor,kedah Banyak lama woooo..."

HARGA MINYAK DAN TENAGA KERETA REPUT,HAKAT...


Harga runcit petrol dan diesel turun 15 sen seliter lagi berkuat kuasa pada 17 November, 2008, manakala harga siling beras Super Tempatan (ST) lima peratus serta 10 peratus hancur dikurangkan antara 20 dan 30 sen sekilogram, mulai kelmarin.

Penurunan harga bahan api itu adalah yang kelima sejak Ogos lalu, manakala pengurangan harga siling beras pula yang pertama dilakukan sejak harga barangan makanan berkenaan dikawal kerajaan Mei lalu

Dalam kenyataannya semalam, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan mengambil keputusan mengurangkan lagi harga runcit petrol dan diesel sejajar dengan penurunan harga minyak dunia yang berterusan.

Beliau berkata, kerajaan turut berharap peniaga mengambil langkah untuk terus mengurangkan harga barang supaya rakyat mendapat manfaat sepenuhnya berikutan penurunan terbaru harga bahan api itu.


Sementara itu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed, dalam kenyataannya mengumumkan harga siling baru beras ST lima peratus diturunkan daripada RM2.80 kepada RM2.60 sekilogram, manakala ST 10 peratus hancur dikurangkan kepada RM2.40 sekilogram berbanding RM2.70 sekilogram sebelum ini.

Beliau berkata, penurunan harga itu diwartakan kelmarin dan berdasarkan pemantauan kementerian, pengusaha pasar raya sudah pun menurunkan harga beras berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, masih ada beberapa kedai runcit yang menjual beras itu pada harga lama.


Beliau memberi amaran tindakan tegas akan diambil mengikut Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga) 1992 terhadap peruncit yang menjual beras berkenaan melebihi harga siling itu.

Harga beras ST5 dan ST10 mula dikawal pada Mei lalu berikutan kenaikan harga beras di pasaran dunia. Sebelum itu, kerajaan hanya mengawal harga beras ST15 sejak 1998.

Sumber: Berita Harian

Baca dan korang tafsirkanla maksudnye


isah ni terjadi sewaktu member kepada member aku ni, Mat Hassan (bukan nama sebenar) sedang memandu di Lebuhraya Kesas dekat Plaza Tol Puchong menuju ke Kajang 23 Disember 2007 lalu lebih kurang jam 11 malam. Dia bersama isterinya Tipah (juga bukan nama sebenar), pulang dari makan malam di rumah adiknya di Bandar Sunway. Kemudian, sebuah motosikal memotongnya. Si pembonceng tiba-tiba melempar dua biji telur ayam ke arah cermin hadapan (windscreen) kereta Mat Hassan. Habis kotor cermin tu, sampai susah nak tengok depan. Mat Hassan yang terus ter-refleks, tariklah spray wiper. Apalagi terus hilang pandangan hadapan! Langsung tak nampak apa-apa. Mana taknya, telur tu bila diratakan dengan bilah wiper, makin memutih la kat atas cermin tu dengan sebati dan sekata lagi? Terus Mat Hassan berhenti mengejut di lorong kecemasan. Dia pun keluar dari kereta, lap kesan telur tadi. Tipah pulak cemas je dalam kereta. Tiba-tiba sebuah Proton Satria berhenti belakang kereta Mat Hassan. 3 orang lelaki sasa keluar dari kereta terus meluru ke arah Mat Hassan dengan pedang Samurai sebilah seorang sambil menempik menyuruh diorang serah diri - bagi kunci kereta, wallet, dan handset. Nasib baik laa, nak dijadikan cerita, Mat Hassan ni polis. Polis apa, aku pun tak tau (member aku tak citer pun). Terus dia keluarkan revolver dia dan melepaskan 2 das tembakan kecemasan amaran ke udara. 3 lelaki tadi terus lari lintang pukang, melompat masuk macam orang gila, ke dalam kereta dan terus blah, dengan lajunya, dengan tak bagi isyaratnya? Mat Hassan pun terus call bantuan, dan mereka akhirnya selamat. Kesan telur pecah jer tak sempat nak lap lagi. Modus operandi sebegini sebenarnya dah banyak digunapakai di lebuhraya. Mangsa yang dituju biasanya golongan perempuan – lebih lagi yang bawak anak kecil kat belakang. Jadi, tolonglah kita sama-sama kena ingat. Bila perkara sebegini berlaku kepada anda, pastikan: 1. Jangan sesekali tarik spray wiper; 2. Teruskan memandu dengan apa jua keadaan pun, ke mana-mana stesen minyak, balai polis, 7-Eleven, atau mana sahaja tempat tumpuan orang ramai. Tolong pesan sekali kepada semua ahli keluarga, sedara mara dan rakan-rakan Pandulah dengan selamat, wallahu a’lam.
P/s: Kadang-kadang bila kita dengar banyak cerita macam ni, kita akan jadi lebih berhati-hati. . Bila perkara yang seumpama ini berlaku pada kita, kita akan jadi lebih alert dan tindakan kita akan jadi lebih proaktif dan berkesan.

Ahad, 27 Mac 2011

Industri Kereta Hakat (Halfcut,kedai potong body) Bakal Ditamatkan Pada tahun ini 2011


Kejap jerk Masa berlalu dengan pantas. Pejam celikmakan,tido, sekarang kita dah berada di tahun 2011. Industri automotif Malaysia menjadi lebih menarik daripada sebelum ini. Pelanggan juga banyak pilihan yang jauh lebih bagus untuk membeli kereta. Antara teknologi terdahulu yang mendapat perhatian kini adalah kereta yang mempunyai turbo dan juga supercharger. Sekarang teknologi baru seperti transmisi cluctch berkembar, CVT, hybrids engine dan lain-lain.

Tetapi, dengan kegembiraan teknologi baru ini, Polisi Automotif Kebangsaan (NAP) menyatakan bahawa mereka akan menamatkan industri mengimport barangan dan komponen komponen kereta terpakai daripada negara lain bermula pada jun 2011 ini.

Pada aku rakyat malaysia belum ada kemampuan setengah2 golongan seperti aku dan juga rakyat malaysia.Pada kerajaan malaysia tolonglah dengar suaran hati rakyat jelata.sesungguhnye ramai lg yang mereka yang masih berkereta REPUT.

Panduan memohon penukaran enjin


Nombor enjin adalah nombor identiti sesebuah enjin yang dicop pada blok enjin mengikut ukuran dan bentuk di tapak yang oleh pembuat/pengilang.

JENIS-JENIS PERMOHONAN

  1. Kategori 1: Penukaran enjin dari buatan dan keupayaan kapasiti (cc) yang sama atau tidak melebihi 25% dari enjin asal (kenderaan persendirian sahaja)
  2. Kategori 2 : Penukaran enjin dari buatan yang berbeza / keupayaan kapasiti (cc) melebihi 25% dari enjin asal
  3. Kategori 3 : Penukaran enjin yang melibatkan penukaran bahan bakar
  4. Kategori 4 : Penukaran enjin kenderaan buatan PROTON yang menggunakan enjin CAMPRO kepada enjin buatan Mitsubishi
  5. Kategori 5 : Penukaran enjin yang melibatkan penukaran Gearbox (Manual ? Auto)
  6. Kategori 6 : Penukaran enjin bagi kenderaan perdagangan

Definisi ‘enjin asal’ adalah merujuk kepada model enjin yang telah dipasang kepada model kenderaan tersebut oleh pengilang.

Senarai buatan-buatan yang dikategorikan sebagai sama (klon)

PROTON<->a) MITSUBISHI
b) RENAULT (SAVY,WAJA 1.8)
c) CITROEN ( TIARA)
* penukaran enjin hendaklah dari model enjin yang sama varience dengan PROTON.Sebarang pengubahsuaian "Engine Mounting" adalah tidak dibenarkan sama sekali.
PERODUA<->DAIHATSU / TOYOTA
FORD<->MAZDA
PEUGOT<->CITROEN
HICOM<->ISUZU

?SYARAT-SYARAT PERMOHONAN

Syarat-syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin:

  1. Penukaran hendaklah mengikut peraturan-peraturan yang diisytiharkan di dalam Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan & Penggunaan)1959 L.N. 170/1959.
  2. Keadaan struktur keseluruhan kenderaan hendaklah baik terutamanya pada bahagian rangka casis (chassis frame).
  3. Tiada pengubahan struktur dilakukan pada ‘front cross member’, ‘steering linkage’ dan ‘steering box’.
  4. Tiada pengubahsuaian pada ‘base engine mounting’ dan tiada kimpalan pada struktur tambahan ‘engine mounting’.
  5. Kenderaan model Proton SELAIN Proton Perdana tidak dibenarkan membuat penukaran enjin berkeupayaan 2000cc..
  6. Pelepasan asap kenderaan tersebut mestilah tidak melebihi 50% ‘opacity’. (Bagi enjin diesel sahaja).
  7. Lulus pengujian tahap kecekapan sistem brek di lorong pemeriksaan.

DOKUMEN-DOKUMEN YANG PERLU DILAMPIRKAN

Bagi Kategori 1
Pemilik kenderaan tidak perlu memohon kepada bahagian Kejuruteraan Automotif di JPJ Negeri dan boleh melakukan pemeriksaan terus di PUSPAKOM bersama dengan dokumen-dokumen berikut:

  1. Kad pendaftaran kenderaan asal yang ditandatangani oleh pemilik kenderaan
  2. Bil/Resit belian enjin yang asal
  3. Laporan Kastam K1 yang asal
  4. Surat pengesahan jual beli antara pemilik (bagi enjin yang dibeli dari kenderaan lain)


Bagi Kategori 2 hingga 6

Pemilik kenderaan boleh
memohon terus di bahagian Kejuruteraan Automotif di JPJ Negeri untuk mendapatkan surat kelulusan dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut:

  1. icon Borang Pemberitahuan Penukaran Enjin (10.52 kB)
  2. Salinan Kad pendaftaran kenderaan yang ditandatangani oleh pemilik kenderaan
  3. Salinan bil/resit belian enjin
  4. Salinan laporan Kastam K1 yang disahkan
  5. Surat pengesahan jual beli antara pemilik (bagi enjin yang dibeli dari kenderaan lain)

Setelah surat kelulusan dikeluarkan, pemilik kenderaan mestilah melakukan pemeriksaan di PUSPAKOM dalam tempoh 3 bulan dari tarikh surat kelulusan untuk mendapatkan Laporan Pemeriksaan Puspakom (B2) dengan mengemukakan dokumen-dokumen berikut:

  1. Surat kelulusan dari Bahagian Kejuruteraan Automotif, JPJ
  2. Kad pendaftaran kenderaan asal yang ditandatangani oleh pemilik kenderaan
  3. Bil/Resit belian enjin yang asal
  4. Laporan Kastam K1 yang asal
  5. Surat pengesahan jual beli antara pemilik (bagi enjin yang dibeli dari kenderaan lain)
  6. Laporan PG10 (sekiranya penukaran enjin melebihi 30% daripada enjin asal)

Setelah Laporan Pemeriksaan Puspakom (B2) dikeluarkan, pemilik kenderaan mestilah mengemukakan laporan B2 tersebut bersama dengan kad pendaftaran kenderaan kepada JPJ Negeri atau Cawangan untuk tujuan mengemaskini kad pendaftaran dan merekod rujukan kelulusan.

KADAR BAYARAN

Tiada bayaran dikenakan untuk mendapatkan kelulusan dari Bahagian Kejuruteraan Automotif

MAKLUMAN

Permohonan Penukaran Enjin boleh dilakukan di Pejabat JPJ Negeri.